Diskussion:Plog

Diskussion:Plog Jag tycker denna artikel bör slås ihop med plöjning. --Ettrig 31 juli 2006 kl.16.13 (CEST) Plöjning kunde har varit en egen artikel, det är ingenting som jag tycker. Plöjning utförs med en plog (jordbruksredskap). [1] i Herman Juhlin-Dannfelt, Lantmannens uppslagsbok (1923) --boatbuilder 13 juni 2010 kl. 11.36 (CEST) Jag tycker att detta var en bra och uttömmande artikel för en stadsbo som mig, som inte kan så mycket om lantbruk. Men kan man verkligen rent språkligt skriva så här: "Domesticeringen av oxen...". Det fanns väl inga vilda oxar att domesticera/tämja, det man gjorde var väl att tillfångata tjurar och kastrera dem? Hyperboré (disk) 29 september 2013 kl. 17.01 (CEST) Domesticera = tämja/göra till husdjur. Läser man meningen så, dvs "att man gjorde oxen till husdjur ..." så stöts jag inte av den meningen. Jag förmodar också att det mest frekventa sättet att få oxar var att kastrera tjurkalvarna man fick, så någon tjur var man ju tvungen att spara på. Införandet av oxen i jordbruket var säkerligen en lång process och skedde på många håll.--Xauxa (disk) 29 september 2013 kl. 17.33 (CEST) Nej, med oxe menas i det här sammanhanget inte en kastrerad hanko, utan uroxe, tamkons förfader som alltså var det djur som domesticerades och avlades för att den moderna kon skulle uppstå. Kan skriva ut det så det framgår.--FBQ (disk) 29 september 2013 kl. 18.01 (CEST) Tack, då förstår jag. Hyperboré (disk) 29 september 2013 kl. 21.09 (CEST)

By Unknown on الأحد، 6 سبتمبر 2015 | A comment?
0 responses to “Diskussion:Plog”

Leave a Reply